top of page
Zoeken

Slimmer & leuker werken? Juist nu!

Een vriendin vraagt voorzichtig: ā€œIs dit wel een handig moment om te starten als ondernemer, kun je niet beter wachten tot er volgend jaar een vaccin is?ā€ Het kleine monstertje in mijn hoofd wordt wakker en fluistert zachtjes in mijn oor: ā€œJe timing is weer lekker ā€˜offā€™, misschien moet je toch maar op zoek naar een baan. Je denkt toch niet datā€¦ā€

ā€œStopā€, spreek ik het monstertje streng toe: ā€œJuist nu is iedereen aan het uitvogelen hoe je gefocust thuis kunt werken en op afstand effectief kan samenwerken. Ik wil niets liever dan mensen en teams daarbij helpen, dus dit is exact het juiste moment om te starten!


Thuiswerken

Ruim twaalf jaar ben ik ambtenaar geweest, waarvan ik een flink aantal jaar in kantoortuinen heb gewerkt. Inclusief vragende collegaā€™s aan mijn bureau, een agenda vol met veel zinloze vergaderingen en een eindeloze stroom e-mails. En toen ging ik aan de slag bij een organisatie zonder kantoor. Thuiswerken dus, ik dacht: dit is het walhalla!



Maar na zes maanden kroop ik tegen de muren op. Vreselijk vond ik hetā€¦ Om dezelfde redenen die ik nu ook veel om me heen hoor, waarvan de belangrijkste is dat je niet makkelijk kan sparren, bijkletsen en lachen met collegaā€™s. Ook had ik moeite met het vinden van een goed werkritme: steeds maar het gevoel hebben dat je niet genoeg doet en daardoor veel te lang doorgaan. Herkenbaar?

De coronacrisis doet er nog eens een schepje bovenop. Niet alleen spreek je je collegaā€™s alleen nog maar digitaal, ook externe contacten gaan nu via je beeldscherm. Word jij ook zo moe van het online vergaderen, zeker met grote groepen? Het op afstand effectief samenwerken blijkt behoorlijk lastig en storende collegaā€™s zijn voor een aantal van ons vervangen door lieve, maar soms ook wel wat irritante huisgenoten.


Sinds de coronacrisis voelen we ons dus drukker dan ooit. Drukte leidt tot stress en stress leidt tot een verlies aan denkkracht. Terwijl we juist in een tijd leven waarin we ons brein hard nodig hebben om de complexe maatschappelijke uitdagingen van deze tijd aan te pakken. Als je echt vreselijke pech hebt kom je in een burn-out terecht. Voor de coronacrisis had Ć©Ć©n op de vijf werknemers al last van burn-out klachten en dat lijkt nu helaas heel snel veel erger te worden.


Het is mijn overtuiging dat werk nooit zou hoeven en mogen leiden tot een burn-out. Jouw gezondheid en denkkracht zijn te belangrijk!


Grote maatschappelijke uitdagingen

Waar hebben we jouw denkkracht dan voor nodig?


We staan aan het begin van een stevige economische recessie. De problemen achter de voordeur, zoals armoede, schulden en leerachterstanden, nemen toe. Ook kraakt en piept ons zorgsysteem. Bovendien nemen de verschillen in onze samenleving toe, omdat de coronacrisis harder toeslaat in de sectoren horeca, cultuur, toerisme en recreatie Ć©n bij mensen met tijdelijk en flexibel werk. We zien een toename van maatschappelijke onrust, van Black Lives Matter tot uit de hand lopende demonstraties tegen de coronamaatregelen.

Dit komt bovenop de toch al grote opgaven waar de overheid op dit moment aan werkt, zoals bijvoorbeeld de energietransitie en de invoering van de Omgevingswet.


Dus je hebt niet alleen het recht om je denkkracht optimaal te benutten, maar zelfs de verantwoordelijkheid om dat te doen!


Tijdens en na deze coronacrisis is er dus ā€˜wederopbouwā€™ van ons land nodig en daar hebben we jouw hulp bij nodig! We moeten op zoek naar vernieuwende en effectieve aanpakken en omdat niemand van ons ooit eerder zoiets heeft meegemaakt, weet niemand precies hoeā€¦ Dat vraagt om innovatie, experimenteren, snel leren Ć©n goede samenwerking.


Voor wie interesse heeft in een vorm van innovatief werken, lees ook eens: Meer impact Ć©n meer werkplezier!


Tijd van bezinning!

Eigenlijk zou het altijd goed zijn om te reflecteren op de manier waarop we als individuen werken en met elkaar samenwerken. Maar als het allemaal nĆ©t gaat en als collegaā€™s vasthouden aan vastgeroeste patronen blijkt veranderen toch lastig. Maar nu hebben we de kans om onze manier van werken onder de loep te nemen! En dat is nodigā€¦


De verschillen tussen ons brein en dat van onze voorouders zijn minimaal, terwijl onze manier van leven radicaal is veranderd. Zo zijn we niet goed in keuzes maken en daarom druk. Ook zijn we snel afgeleid waardoor we weinig focus hebben.

Bovendien stamt onze manier van werken nog uit het industriƫle tijdperk: zoveel mogelijk produceren in zo weinig mogelijk tijd. Inmiddels leven we in het creatieve tijdperk. Vanuit het perspectief van de overheid betekent dit dat het vermogen om te innoveren van belang is om de steeds complexere maatschappelijke uitdagingen, in een steeds sneller veranderende samenleving, aan te pakken.


Dille+ slimmer & leuker werken

ā€‹Het is mijn ambitie om jou te helpen om met plezier en bruisend van de energie Ć©cht het verschil te maken. Ik ben ervan overtuigd dat (semi)overheden door slimmer te werken nog veel meer kunnen bereikenā€¦



Dus besteed jij teveel tijd aan eindeloos mailen, vergaderen en stukken tot op de punt en komma afstemmen? Wil jij jouw steentje bijdragen aan een overheid die innovatiever, flexibeler en een echte partner voor onze samenleving is? Ik kan en wil jou graag helpen! Ik ben altijd in voor een goede kop koffie, dat kan natuurlijk ook online... Neem contact met me op door een bericht te sturen via LinkedIn of www.dilleplus.nl


Speciaal tijdens deze coronacrisis bied ik ook kortere coachingstrajecten gefocust thuiswerken aan.


Hierbij alvast mijn zes favoriete thuiswerktips:

  • Begin de dag vrolijk: ga wandelen, lekker sporten, spring dansend door het huis op je favoriete nummer en drink een goede kop koffie/thee.

  • Je werkdag beginnen met je e-mail is niet slim en niet leuk. Gebruik je fitte brein voor een belangrijke en complexe klus. Wedden dat je veel sneller vooruit komt? Dat is een super fijn gevoel!

  • Hou voldoende pauzes, dan hou je ook nog wat energie over na je werk. Nee, iedere avond uitgeput op de bank hangen is niet normaal. En helaas: van Instagrammen wordt jouw brein ook moe. Schud je hele lijf los terwijl je gekke bekken trekt of loop even een rondje, het liefst door het groen.

  • Moet je je echt even concentreren? Blok minimaal twee uur, zet je mobiel op stil en leg hem uit het zicht (zo kom je minder snel in de verleiding om toch even LinkedIn te checken). Zet zoveel mogelijk meldingen op je laptop uit en doe de deur van je kamer dicht of doe oordoppen in/zet een noise cancelling koptelefoon op zodat je omgeving weet dat ze je even met rust moeten laten. Wist je, dat als je gestoord wordt, het gemiddeld 23 minuten duurt voordat je weer op hetzelfde aandachtsniveau bent als ervoor?

  • Geef eens een oprecht complimentje aan een collega šŸ˜Š Wie weet krijg je er wel Ć©Ć©n terugā€¦

  • Tot slot, zes uur thuiswerken staat gelijk aan acht uur op kantoor. Dus wees lief voor jezelf! Klap je laptop op tijd dicht, zet je werkmobiel uit, trek de deur van je werkkamer achter je dicht/berg je spullen uit het zicht en ga wat leuks doen om op te laden zodat je er de volgende dag weer fris tegenaan kan!


Vind je het leuk om regelmatig geprikkeld te worden en af en toe wat inspiratie te vinden tussen al je ongelezen mails? Meld je dan snel aan op: https://www.dilleplus.nl/aanmelden


Illustraties: Janneke ten Kate




Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page